logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۶۵۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

هوشمند‌سازی حوزه کشاورزی موجب افزایش بهره‌وری می‌شود/ استفاده از پهپاد در سمپاشی میزان مصرف سم را به حداقل می‌رساند

هوشمند‌سازی-حوزه-کشاورزی-موجب-افزایش-بهره‌وری-می‌شود-استفاده-از-پهپاد در-سمپاشی-میزان-مصرف-سم-را-به-حداقل-می‌رساند
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کاهش میزان مصرف سم، عدم آسیب به مزارع به لحاظ له شدگی محصول با تراکتور، کاهش مدت زمان سمپاشی و افزایش بهره‌وری از جمله مزایای سمپاشی با پهباد است.

مجید بلالی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی مزارع یکی از مهم‌ترین اقدام‌های ترویجی است که می‌تواند در پیشبرد اهداف از جمله کنترل آفت و علف‌های هرز موثر باشد، اظهار داشت: در حال حاضر چند دستگاه پهباد توسط بخش خصوصی خریداری شده و کمک حال کشاورزان و باغداران برای سم‌پاشی مزارع و باغات در سطح استان است.

وی با بیان اینکه پهپاد در راستای سم‌پاشی مزارع برای توسعه سطح مکانیزاسیون ‌و بکارگیری تکنولوژی زیست محیطی استفاده می‌شود، افزود: اگر این امر به طور کامل محقق شود با بکارگیری این روش سم‌پاشی شاهد رونق و شکوفایی تولید محصولات زراعی و باغی در سطح استان خواهیم بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه پهپاد‌ها مجهز به GPS بوده و در حین سم‌پاشی تمام سطح مزرعه را تحت پوشش کامل قرار می‌دهد، گفت: با بکارگیری این روش علاوه بر صرفه‌جویی در میزان سم‌ استفاده شده، زمان صرف شده نیز به شدت پایین خواهد آمد که تمام این‌ها کمک کننده به کشاورز و تولید کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه محلول‌پاشی کود، ممانعت از تخریب مزارع در حین گلدهی و سایر دوران‌های رشد، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و افزایش کیفی و کمی محصول نیز از سایر مزیت‌های پهپاد است، تاکید کرد: با این روش حتی در حین سمپاشی سلامت کشاورز حفظ شده و از سویی دیگر آسیب زیست محیطی آن نیز کاهش می‌یابد

بلالی با بیان اینکه گاهاً مراتعی نیاز به سم‌پاشی پیدا می‌کنند که امکان حضور سایر وسایل سم‌پاشی همانند توربو‌لاینر فراهم نیست و این امر حتی می‌تواند پیامد و مخاطراتی را در پی داشته باشد، تصریح کرد: با استفاده از پهپاد امکان دسترسی به این مناطق و سمپاشی آن فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه بکارگیری پهپاد برای سمپاشی مزارع برای نخستین بار در شهرستان ابهر فراهم شد، عنوان کرد: در حال حاضر پهباد در اکثر شهرستان‌ها وجود دارد و کشاورزان با هزینه کرد ۳۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌توانند یک هکتار از باغات یا مزارع خود را در زمانی کمتر سمپاشی نمایند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر